יום רביעי, 6 באוקטובר 2010

למה יד אחת יותר חזקה מהשנייה? / בלדד השוחי


בעקבות ההסבר למה אנחנו כותבים עברית מימין לשמאל, בלדד מסביר למה אנחנו עושים את רוב הדברים בעולם מימין לשמאל

 
 
שלום בלדד,

אני מאוד אוהב לקרוא את התשובות שלך ואהבתי את ההסבר שלך על הכתב מימין לשמאל, למרות שאותי לימדו שזה קשור לסיתות באבן. כי כשכותבים על אבן עם פטיש ואיזמל מחזיקים את הפטיש ביד ימין ואת האיזמל ביד שמאל ולכן כותבים לכיוון ימין. האם זו לא הסיבה?

אבל זאת לא השאלה העיקרית שלי. רציתי לדעת למה רוב האנשים כותבים ביד ימין? למה יד אחת צריכה להיות יותר חזקה מהאחרת?

אהוד בן גרא
 
ציור קיר במערה באלטמירה, ספרד - לפחות בן 13 אלף שנה
 ציור קיר במערה באלטמירה, ספרד - לפחות בן 13 אלף שנה   
אהוד היקר,

ההסבר של הסיתות באבן אולי נשמע הגיוני, אבל אין לו שום קשר למציאות. סיתות באבן זו עבודה קשה, והיא מעולם לא היתה שיטת כתיבה נפוצה.

כבר האדם הפרהיסטורי ידע להשתמש בצבעים טבעיים כדי לצייר על קירות המערה שלו. כתב-היתדות נטבע על לוחות חרס בעזרת (כמה מפתיע) יתדות. המצרים הקדמונים ציפו קירות בגבס בשביל ההירוגליפים שלהם, ופיתחו את הפפירוס. הסינים הקדמונים כתבו על רצועות במבוק ועל פיסות משי. אז למה לעבוד קשה?
 
כתיבה מימין לשמאל פשוט טבעית יותר, כי צד ימין קרוב יותר ליד ימין, אין קשר לסיתות באבן.
 

העדפה

 
רוב האנשים מעדיפים כברירת-מחדל להשתמש ביד ימין, וזאת משום שיד ימין שלהם מוכשרת יותר. רוב האנשים מעדיפים גם את רגל ימין, אוזן ימין, ועין ימין; אבל ההעדפות הללו פחות משמעותיות, ויכול להיות שהן נובעות מההעדפה של יד ימין. למה זה טוב? הסיבה שקופצת לעין (ימין) של הבלדד היא שככה רוכשים מיומנויות מהר יותר.

כשאנחנו לומדים לעשות משהו עם הידיים שלנו, ההרגל הוא חברנו הטוב ביותר. כשאתה כותב, למשל, המח שלך כבר מכיר את התנועות שהיד צריכה לעשות והפעולה כמעט אוטומאטית (עד-כדי-כך שאנו אומרים שהיד יודעת בעצמה מה לעשות). נסה לכתוב עם היד האחרת ותראה כמה זה מסובך.
 
אם לא היתה לך העדפה לאחת הידיים, אם בכל-פעם שהיית כותב היית משתמש ביד אחרת, היית מחלק את זמנך בין לימוד של יד ימין ללימוד של יד שמאל. בסופו-של-דבר היית מסוגל לכתוב עם שתי הידיים (לא מיומנות שימושית במיוחד, בינינו), אבל היה לוקח לך הרבה יותר זמן ללמוד.
 

חוסר-העדפה

יש אנשים שלא מעדיפים (או שכמעט לא מעדיפים) יד אחת על-פני השניה. רוב האנשים הנחשבים לחסרי-העדפה הם בעצם שמאליים שהשימוש ביד ימין נכפה עליהם מגיל צעיר. חוסר העדפה אמיתי נדיר ביותר, ולמרות שחסרי-העדפה מפתחים את המיומנויות שלהם בצורה מגוונת יותר, באמת לוקח להם יותר זמן ללמוד, ורמת המיומנות הסופית שלהם נוטה להיות נמוכה יותר בצורה משמעותית.

חוסר-העדפה נפוץ יותר אצל חיות (וזה לא מפתיע בהתחשב בכך שאנו עושים בידיים שלנו שימוש מורכב הרבה יותר), אבל אפילו אצלן יש נטיה ברורה להעדיף צד אחד על פני השני; מאותה סיבה עצמה. מחקרים מראים שלחיות נטולות העדפה לוקח יותר זמן ויותר אימון להתמחות בפעולות הדורשות זריזות כפיים.
 
אז תגיד לי אתה: לא עדיף להעדיף?


בלדד השוחי